Zeven zonden op sociale media

Moeite met een contentstrategie voor sociale media? In deze blogpost lijsten we zeven tactieken op die u best niet hanteert om uw klanten bereiken. En we bieden uiteraard ook alternatieven!

04dec

Zeven zonden op sociale media

Als u uw klanten wil bereiken, kiest u best voor media die uw klanten gebruiken. Dat kunnen bedrijfsbladen zijn, maar even goed zoekmachines en sociale media. Onze ervaring is dat heel wat bedrijven moeite hebben met hun strategie op sociale media. Wij spotten deze cartoon en overlopen daarom graag de zeven zonden, voor u bedacht, en in minder dan één nacht.

  • Betalen voor volgers
    Gepercipieerde populariteit werkt, maar uw gebruikers moeten actief zijn. Sociale mediaplatformen zoals Facebook zullen ook alleen pagina’s in het nieuwsoverzicht tonen waarvan een bepaald percentage bestaat uit actieve profielen. Niet doen, dus.

  • Eenzelfde post publiceren op verschillende sociale media
    U toont toch ook geen krantenadvertentie als TV-spot? Er zijn verschillende types social media sites, die elk een eigen aanpak vereisen. Op review- en rating sites, zoals Tripadvisor, brengt u uw boodschap best anders dan op sharing sites, zoals YouTube. En ook al is Instagram eigendom van Facebook, het is een heel ander medium met een ander (doel)publiek.

  • Spammen
    Wat zegt u? U post vier interessante berichten per dag? Dan komen we graag bij u in de leer, want wij kunnen dat niet.

  • Roepen dat u de beste bent en vragen om die boodschap te verspreiden
    U bent echt niet alomtegenwoordig als u de enige bent die uw boodschap onderschrijft. Bent u de beste? Bewijs het. Dat is en blijft de sterkste manier om naam te maken, want dan volgt ook mond-tot-mondreclame, ook online (electronic Word-of-Mouth).

  • Volop inzetten op sales
    Verkoop en digitale marketing gaan niet samen op sociale media, zeker niet in tijden van valse advertenties. U kan beter kiezen voor informeren of entertainen. Bij online verkoop vormen advertenties de basis. Denk aan tweedehands.be, de beste verkoopsite van het land: dat is geen sociaal medium.

  • Inpikken op wat trendy is en proberen met de aandacht te gaan lopen
    We zeggen niet dat zo’n posts gedoemd zijn om te mislukken, maar contentstrategie is geen hol begrip. Denk dus liever na over een contentkalender dan snel-snel iets in elkaar te boksen. Een campagne als ‘Pintje, Sam?’ bewijst dat u toch best even kan nadenken vooraleer u iets post. (Dat is trouwens zo met alles in het leven.)

  • Luid roepen
    Dat werkt alleen in de politiek. Als uw boodschap niet aanslaat, verander dan het geweer van schouder. Tot aan de komst van sociale media hoefden bedrijven en marketeers geen rekening te houden met de feedback van hun doelgroep. Vandaag de dag spreken consumenten met elkaar zoals ze dat altijd gedaan hebben, op de daarvoor beschikbare kanalen. Het is dus beter te luisteren dan te roepen…

We denken graag uw contentstrategie uit voor de sociale media(kanalen) waarop u wil inzetten. Contacteer ons via ons contactformulier. U kan ook bellen op 016 90 37 63 of mailen naar tom@sensato.be !