Wat is SEO, en hoe begin je eraan?

SEO of zoekmachine-optimalisatie zorgt ervoor dat u onbetaald, relevant verkeer naar uw site kan leiden. Deze drie stappen verbeteren de zichtbaarheid van uw website in zoekmachines.

07nov

Wat is SEO, en hoe begin je eraan?

Als u uw boodschap aan de man wil brengen, doet u dat best op plekken waar mensen komen. Vandaar dat er billboards langs de kant van de weg staan, aan een licht dat altijd net op rood springt als wij er langsrijden.

Met de komst van de smartphone zijn zoekmachines meer dan ooit een plek waar mensen zich begeven. Ze zoeken er naar allerhande informatie. Als bedrijf moet je er daarom aan zoekmachine-optimalisatie (SEO) doen, zodat uw firma hoog scoort in zoekresultaten.

Waarom dat van groot belang is? Wel, drie kwart van de surfers gaat niet verder dan pagina 1 van zoekresultaten. En een bedrijf dat na een zoekactie op de eerste plek landt, ziet dat ook aan de cijfers. Recent onderzoek stelt dat 18 procent op het bovenste resultaat klikt. Dat is dubbel zo veel dan het resultaat dat op de tweede plek verschijnt!

Hoe doet u aan SEO?

Zoekmachineoptimalisatie omvat zowel een technisch, een analytisch en een creatief luik:

  • Ten eerste dient de back office van uw site ruimte te voorzien voor de juiste tekst op de juiste plaats.

  • Ten tweede moet u als bedrijf ook rekening houden met waar mensen naar zoeken. Zo zal “konijn” bijvoorbeeld vaker gegoogled worden dan “knaagdier”.

  • Last, but not least: u heeft een professional nodig die uw website voorziet van kwalitatieve teksten. Bedrijven die bloggen, hebben bijvoorbeeld veel meer kans om hoger te eindigen na een zoekopdracht. Al gaat het uiteraard niet zomaar om bloggen. Uw website moet antwoorden aanbieden op vragen die bij veel mensen leven. Een goed blogbericht is een relevante update met concrete antwoorden.

Zoekmachinemarketing

Die drie stappen verbeteren de zichtbaarheid van uw website in zoekmachines. SEO zorgt ervoor dat u onbetaald, relevant verkeer naar uw site kan leiden. Heel wat gebruikers klikken namelijk niet op paid ads, mede door adblockers. Toch is het geen slecht idee om aan zoekmachinemarketing (SEA) te doen. Daarover meer in een volgend blogartikel.

Bij Sensato specialiseren we ons al jaar en dag aan SEO. We kunnen er dus voor zorgen dat uw website beter scoort in zoekmachines. Interesse? Stuur ons uw vraag via onze contactpagina. U kan ook mailen naar tom@sensato.be of bellen op 016 90 37 63!