Wat is een contentkalender?

De juiste boodschap brengen op het juiste moment. Dat is het uiteindelijke doel van een contentkalender. Hoe u eraan begint? We leggen het u graag uit.

10okt

Wat is een contentkalender?

Als marketeers een plan uit de doeken doen, gaat het vaak over de zoektocht naar de juiste ‘content’. Ze bedoelen daarmee dat u uw publiek slechts bereikt met interessante inhoud. Of zoals reclamegoeroe Howard Gossage ooit liet optekenen: 

Nobody reads advertising. People read what interests them, and sometimes it’s an ad.”

U moet dus op zoek gaan naar gedeelde ervaringen die u kan linken aan uw product of service. Dat is gemakkelijker dan het lijkt, want het warm water is al een tijdje uitgevonden. (Het komt normaal gezien als u de kraan naar rood draait.)

Tijd voor een contentkalender

De juiste boodschap brengen op het juiste moment. Dat is het uiteindelijke doel van een contentkalender. Daarin staat dan bijvoorbeeld welke Facebookpost zal verschijnen op een bepaalde datum, zoals de eerste schooldag, Sinterklaas of het begin van de lente.

Want hoe spontaan posts op sociale media soms ook lijken: er zit bijna altijd een langetermijnplanning achter. U kan niet snel iets online zwieren, of proberen meesurfen op een hot topic. Hoewel: dat kan wél. Maar we raden u toch aan om er eerst over na te denken. U krijgt namelijk pas aandacht als u niet schreeuwt om aandacht.

Hoe begint u eraan?

Tijdens het opstellen van een contentkalender denken we na over wat we wanneer gaan inplannen. Daarbij houden we voor ogen:

  • wat uw publiek wil lezen
  • welk gevoel u wil overbrengen
  • hoe de post tot interactie leidt. 

Dat vereist een strategie, waar u best niet van afwijkt.

Hoe bepalen we die strategie? Wij starten daarvoor telkens met een vergelijkend onderzoek: wat doen de concurrenten? Welke kanalen gebruiken zij, bijvoorbeeld? Daarna kijken we naar de doelgroep: waar zijn zij naar op zoek? Welke pagina’s doen het goed, en welke niet? Ten slotte: wat is de meerwaarde van uw organisatie? Met welke informatie kan u het verschil maken?

Graag zoeken we samen uit wat uw bedrijf uniek maakt, en hoe we die boodschap in de markt kunnen zetten. Uiteraard evolueren we ook mee als uw bedrijf op termijn andere targets nastreeft.

Laat ons uw content plannen! Contacteer ons via onze contactpagina. U kan ook mailen naar tom@sensato.be of bellen op 016 90 37 63!