Waarom je website eenvoudig en duidelijk moet zijn

Uw website is de alfa en omega van uw digitale communicatie. U dient er bovenal aandacht te hebben voor de noden van uw klant. Hoe u dat doet? Dit artikel helpt u alvast op weg!

24okt

Waarom je website eenvoudig en duidelijk moet zijn

Een bedrijf zonder website, heeft al jaar en dag een probleem. Uit onderzoek blijkt dat de firma in kwestie dan aan geloofwaardigheid inboet. Digitale communicatie is dus een must en die communicatie valt of staat met uw website.

Meteen ook een kanttekening: het is ook niet zo dat u uw bedrijf goed runt als u wél een website heeft. Sommige sites beantwoorden namelijk niet aan de nodige vereisten. Of zijn wij de enigen die zich al eens in een doolhof wanen?

Een goede homepage moet bovenal duidelijke antwoorden bieden op vragen van uw bezoekers en focussen op ‘toptaken’. Topwat?

Denk als klant

Ja, uw website moet gebouwd zijn rond uw merk. Maar ze dient toch vooral voor uw (potentiële) klanten. Op uw site komen mensen terecht die interesse hebben in uw product of service. Het is zaak die mensen te overtuigen – ze staan als het ware in uw winkel!

Bouw dus een website voor uw doelgroep. Net als een advertentie moet uw site een klant voor zich winnen. Beleef uw site dus door de ogen van die bezoeker. Nogal wat bedrijven bouwen een website zoals ze zelf willen, maar daar heeft een klant geen boodschap aan. Je dient aandacht te hebben voor de noden van de klant.

Keep it simple

Hoe je dat doet? Zorg ervoor dat bezoekers snel vinden wat ze zoeken. Het heeft geen zin om nieuwsberichten bovenaan te zetten. Kies voor een duidelijk menu, met de populairste items eerst. In het Engels zeggen ze: keep it simple. (Al dateerde dat wel van voor de Brexit.)

Betrek uw klanten gerust ook bij het maakproces van uw site. Nodig mensen uit en kijk hoe ze uw site gebruiken. Stel een specifieke vraag, bijvoorbeeld om op zoek te gaan naar specifieke informatie. Vinden uw klanten wat ze zoeken? Begrijpen ze het? Snappen ze de procedure, en zo ja, vinden ze het (te) veel werk?

Nood aan woorden

De meeste websitebezoekers komen binnen via zoekmachines. Dat maakt dat uw website moet bestaan uit woorden. Dat is simpelweg hoe zoekmatrices werken. Er is niets mis met een visuele benadering van uw website. Maar een website dient om te gebruiken, niet om te 'inspireren'...

Wil u dat we meedenken over uw (nieuwe) website, of teksten aanleveren? Contacteer ons via onze contactpagina. U kan ook mailen naar tom@sensato.be of bellen op 016 90 37 63!