Verborgen reclame werkt

We zeggen graag dat we immuun voor advertenties, maar dat is zeker niet altijd het geval. Ook online klikken we erop, net omdat de boodschap ons interesseert. Soms weten we zelfs niet eens dat het om een advertentie gaat...

28jul

Verborgen reclame werkt

Klikt u al eens op een advertentie op sociale media? Nee? Doe even de test en download bijvoorbeeld uw Facebook-gegevens eens. Ga rechts bovenaan naar Instellingen, klik op Je Facebook-gegevens en ga naar Je gegevens downloaden. En?

Niet immuun

Wij blijken twee dagen geleden nog een advertentie te hebben aangeklikt. (We konden een barbecueset winnen.) Dertigers zeggen nochtans graag dat ze behoren tot de ‘bewuste’ generatie, maar blijken toch ook niet zo immuun voor reclame. We klikken er allemaal op, net omdat de boodschap ons interesseert.

Digitale advertenties staan nochtans niet hoog aangeschreven. Dat komt onder meer door irritante pop-ups, valse advertenties, schreeuwlelijke banners… Consumenten raakten (terecht) geïrriteerd door reclame op het internet, en installeerden dan ook massaal ad blockers. Er is geen manier om die te omzeilen, behalve dan het gebruik niet toelaten. Maar dat doen websites wel - anders kelderen de bezoekerscijfers.

Vermomming

Daarom zijn adverteerders hun boodschap gaan vermommen. Zo ontstond covert of verborgen online marketing, waarbij men reclamepraktijken vermengt met normale content op een webpagina. Zo kan u potentiële klanten weer bereiken op een ander moment tijdens hun customer journey.

Mediaplatformen doen uiteraard mee, want anders lopen ze inkomsten mis. Zo vervagen de grenzen tussen een commerciële boodschap en media-inhoud. Dat is trouwens niets nieuws: de eerste publireportages verschenen exact 100 jaar geleden in kranten en tijdschriften. Het waren advertenties in de vorm van een redactioneel artikel. Vandaag de dag zijn er zelfs platformen, zoals Newsmonkey, die van dit concept hun businessmodel maakten.

Verborgen reclame werkt, maar…

Uit onderzoek blijkt alvast dat verborgen reclame werkt. Consumenten moeten al over de nodige mediawijsheid beschikken om dit soort marketing te herkennen, zeker nu Google de weergave van betaalde zoekresultaten heeft aangepast. Maar er is een addertje onder het gras. Uw vermomde advertentie moet bovenal goed zijn. Consumenten die de advertentie ‘ontmaskeren’, zullen uw firma namelijk minder vertrouwen…

Reden te meer om dit soort advertenties dus over te laten aan professionals. Zoals we op deze blog al vaak lieten optekenen: het is eerst en vooral zaak een overtuigende boodschap te brengen, die relevant is voor uw doelgroep. Dat hebben advertenties gemeen met de meeste dingen in het leven: het gaat om de inhoud. De manier waarop is ondergeschikt. 

Wij kunnen uw online advertenties maken, verbeteren en optimaliseren. Interesse? Vul ons contactformulier in. U kan ook telefoneren naar 016 90 37 63 of mailen: tom@sensato.be !