Overtuigende online teksten dankzij analytics

Hoe schrijft u overtuigende teksten voor op uw website? Een uitstekende eerste stap, is uitvlooien wat de bezoeker wil te weten komen. Veel inzichten kunt u halen uit bijvoorbeeld Google Analytics. Maar er zijn nog manieren.

30apr

Overtuigende online teksten dankzij analytics

Wat is overtuigende online copywriting? We geven het antwoord meteen weg. Het is copy die zo aantrekkelijk en doelgericht is, dat de beoogde lezer niet anders kan dan actie ondernemen. Ziedaar conversie! Maar wacht nog even. Aan doelgericht schrijven gaat wat onderzoekwerk aan vooraf. Zoals? Denk onder meer aan Google Analytics.

Er is geen methode die garandeert dat uw webteksten overtuigen. Uiteindelijk hangt het allemaal af van uw bezoekers en diens goesting om meer te weten te komen . Maar er zijn een paar stappen die u kunnen helpen om tot meer slaagkans te komen.

1. Zet uw speurneus op scherp

U heeft meer dan waarschijnlijk een boodschap die u kwijt wilt op uw website. Over uw producten, diensten, kennis en kunde, … Maar zit uw websitebezoeker daarop te wachten? We weten het, dit is een beetje cru. Toch is het iets om over na de denken. Vertrek niet vanuit wat u wilt zeggen, maar beter vanuit wat de bezoeker wilt weten. De aanpak?

  • Kies het hoofdthema van uw website(pagina) uit. Bijvoorbeeld: plooifiets
  • Zoek uit wat een websitebezoeker hierover zou willen weten. Wij zijn fan van de tool Answerthepublic.com. Deze website geeft de meest gestelde vragen in zoekmachines rond uw onderwerp. Resultaat voor plooifiets:

  • Doe ook de check in een zoekwoordplanner. Het geeft u meteen ook inzicht in de beste zoekwoorden (SEO) voor uw onderwerp. Resultaat voor plooifiets:

  • Heeft u al een website? Kijk dan eens naar uw analytics. Is de bezoekduur van uw pagina’s (te) kort? Zijn het aantal bezochte pagina’s per bezoeker op uw website beperkt? Is het bouncepercentage bijzonder hoog? Dat zijn aanwijzingen dat de huidige informatie niet zo relevant of interessant is voor de bezoeker. Aan het werk dus!


2. Koppel uw verworven kennis aan uw expertise

Dankzij uw voorbereidend onderzoek heeft u nu een beter zicht op de antwoorden die uw websitebezoeker zoekt. Daarmee heeft u alles in hand om de traditionele verkoopsformule op te lossen:

Pijnpunten identificeren + uw voordelen verkopen = conversie

Vraag uzelf af wat uw service of product doet om de echte problemen van uw publiek te verlichten. Ziedaar uw startpunt!

3. Optimaliseer uw content

Zorg ervoor dat uw content wordt gevonden door wie die die nodig heeft. Denk ook na over hoe u uw boodschap het beste voor hen presenteert.

Over rekening houden met zoekwoorden hadden we het al. Zo zal de bezoeker sneller de weg naar uw website vinden. Is de content vervolgens hapklaar voor de bezoeker? In Google Analytics kunt u te weten komen via welk medium de bezoeker het vaakst uw website bezoekt. Hebben uw bezoekers toegang tot uw digitale inhoud via desktop, tablet, smartphone of app? Pas de vorm van uw webteksten daarop aan. U wilt er namelijk voor zorgen dat uw inhoud goed gespreid is met kortere woorden, zinnen en alinea's. Dat vergroot de leesbaarheid.

4. Doe de test

Neem regelmatig de resultaten in Google Analytics onder de loep. Ongetwijfeld ziet u het een en ander verbeteren, maar blijven optimaliseren is de boodschap. Niets blijft hetzelfde. Vragen en noden van bezoekers veranderen, de tijdsgeest vraagt om aangepaste content, uw producten en diensten evolueren. Uzelf toch ook?

Een zoekwoordanalyse uitvoeren, content optimaliseren, Google Analytics uitpluizen… We doen het graag voor u! Contacteer ons via het contactformulier. U kan ook bellen op 016 90 37 63 of mailen naar tom@sensato.be