Hoe optimaliseer je een (online) reclamecampagne?

Een sterke reclamecampagne komt tot stand als de klant, de marketeer en het creatief team elkaar goed begrijpen. Maar hoe bouw je reclamecampagnes op? Daar bestaan regels voor.

20aug

Hoe optimaliseer je een (online) reclamecampagne?

Een campagne start bij een vraag van een klant. De marketeer denkt daarop na over het te bewandelen pad. Hij of zij definieert een doelgroep en werkt daarop een strategie uit. Die legt hij of zij voor aan een creatief team.

Creatievelingen, zoals wij, zorgen er dan voor dat mensen de strategie opmerken en bovenal onthouden. Een moeilijke taak, want een campagne moet zowel de consument aanspreken als de doelstellingen tegemoet komen.

Zes principes

Toch zijn er zes principes die je in elke campagne kan binnentrekken. Het zijn de principes van professor Robert Cialdini, die ze voor het eerst publiceerde in 1984. In dit filmpje legt hij ze nog eens uit. Het is vooral boeiend om zien hoe ze vandaag de dag online worden uitgespeeld:

  • Reciprocity (wederkerigheid)

Mensen doen graag iets voor u als u eerst iets voor hen gedaan hebt. Als u bijvoorbeeld iets gratis aanbiedt, zoals een webinar of sample, zijn mensen geneigd om iets terug te doen. Of dacht u dat het toeval was dat er de laatste tijd zoveel gratis whitepapers beschikbaar zijn?

  • Scarcity (schaarste)

Gepercipieerde schaarsheid zorgt voor meer interesse. Dat wisten wij al toen we lotjes verkochten voor onze schooltombola (“Ik heb er nog drie!”). Tegenwoordig zijn wij blijkbaar altijd online als er nog drie plaatsen beschikbaar in dat ene hotel, op Booking.com. Voor mocht u er nog aan twijfelen: dat is een leugentje om bestwil.

  • Authority (autoriteit)

Mensen zijn geneigd om te vertrouwen op experts. Tenminste: als het om hun vakgebied gaat. Vandaar ook de verschuiving van macro- naar micro-influencers. De formule voor een ‘geslaagde’ influencer is bereik x engagement x relevantie. Bekende koppen die reclame maken voor een (luxe)merk, zijn niet altijd geloofwaardig. Of gelooft u dat Tiany Kiriloff altijd Chanel draagt?

  • Consistency (consistentie)

Eens mensen een keuze hebben gemaakt, zullen ze er ook aan vasthouden. Meer zelfs: ze gaan dat engagement willen doortrekken, zelfs als een latere keuze objectief niet de beste blijkt. De laatste iPhone was allesbehalve vernieuwend, maar toch bleven mensen trouw aan het merk. Ze waren bereid er (veel) meer voor te betalen dan voor andere (betere) toestellen.

  • Liking (sympathie)

Mensen zijn gemakkelijker te overtuigen door mensen die zij aardig vinden. Het is dus zaak om online mensen te overtuigen die uw bedrijf de max vinden. Dat kan via e-WOM, maar even goed via een simpele like op Facebook. Wij zijn in ieder geval niet immuun aan berichten als ‘Femke vindt Colruyt leuk - jij ook?’. En nee, we gaan niet verklappen wie Femke is.

  • Consensus (sociale bevestiging)

Apen apen apen na. Een mens doet dingen die hij/zij heeft zien doen. Reviews spelen bij online aankopen een belangrijke rol. Onder meer Coolblue speelt dat heel goed uit. ‘85% heeft dit merk verkozen tot het beste!’ Dan moet het wel een goede keuze zijn, toch?

Als we bij Sensato commerciële teksten schrijven, zullen we deze zes principes altijd in het achterhoofd houden. Benieuwd? Neem contact op via ons contactformulier. U kan ook bellen op 016 90 37 63 of mailen naar tom@sensato.be !