Een nieuwsbrief als goed voornemen voor 2020

Een nieuwsbrief is voor ons een creatieve, inhoudelijke uitdaging. Voor uw bedrijf is het een ideale tool om conversie teweeg te brengen. Goede content is dan ook onontbeerlijk. Je bericht(en) moet iets teweegbrengen...

06jan

Een nieuwsbrief als goed voornemen voor 2020

Net als vroeger, op papier, communiceert uw firma regelmatig over het reilen en zeilen van uw bedrijf. Uiteraard dient u niet over alles te communiceren. We raden wel aan niet te vertrekken van de vraag “Hebt gij nog iets voor de nieuwsbrief?”, maar van: “Zo veel te vertellen! Wat zal ik selecteren?”.

Bedenk op voorhand wat u met uw berichten wil bereiken. Wil u informeren, entertainen, verkopen?... In een ideale wereld leidt uw mailing tot interactie.

Denk aan uw doelgroep

Kies dus bovenal items waarvan u weet dat uw doelgroep ze wil lezen. Net zoals op een website geldt dat u de belangrijkste items best bovenaan zet. Zo grijpt u de aandacht van de lezer meteen nadat ze uw mail hebben geopend. U kan ook herkenbaarheid nastreven, bijvoorbeeld door een vaste rubriek te introduceren. Dat laat toe om vooruit te denken en content te plannen.

Veel tekst raden we evenwel af, net als een overdaad aan cijfers. Wil u een jaarrapport presenteren? Link dan naar een nieuwsbericht waarin u enkele trends bespreekt die uw klanten mogelijk interesseren. U mag uw publiek ook teasen in de tekst, maar niet te veel: de inhoud van uw mailing moet op zichzelf kunnen staan.

Buttons en lay-out

Een goede nieuwsbrief is ‘scanbaar’, met hier en daar tekst in vetjes en (blauwe) links. Over links gesproken: cta’s (call-to-actions) verhogen de kans tot conversie. Dat mag in uw lay-out een knop zijn, maar het is vooral van belang dat die knop vertelt wat de gebruiker moet doen. ‘Lees meer’ is veel te vaag. Maak het concreet: ‘Bekijk de video’, ‘Download onze brochure’…

Lay-out is trouwens even belangrijk als inhoud. Een goede nieuwsbrief biedt een goede afwisseling van tekst en foto’s. Beelden zijn cruciaal om mensen te triggeren. Werk daarom met sprekende beelden. Toon bijvoorbeeld iemand die aan de slag is met uw product!

Alles is timing

Wat frequentie betreft, raden we aan geen nieuwsbrief uit te sturen als er niet voldoende inhoud is. Geduld is een deugd. Mogelijk had u als streefdoel een maandelijkse nieuwsbrief, maar niemand stelt zich de vraag: “Hey, het is vandaag de derde maandag van de maand en ik heb nog geen nieuwsbrief van bedrijf x ontvangen!”

En de uiteindelijk timing om uw nieuwsbrief uit te sturen? Die hangt volledig af van uw doelpubliek. Het spreekt voor zich dat een bouwfirma best geen B2B-nieuwsbrief verstuurt tijdens het bouwverlof. Stel uzelf de vraag: op welk moment hebben mijn lezers tijd om actief met mails bezig te zijn? Jup, zo simpel kan het zijn.

Een nieuwsbrief uitsturen, nieuwsberichten of -items schrijven… We doen het graag voor u in 2020! Contacteer ons dan via ons contactformulier. U kan ook bellen op 016 90 37 63 of mailen naar tom@sensato.be

In afwachting van uw telefoon of mailtje wensen wij u alvast prettige feesten! :-)