4 redenen waarom uw marketing een copywriter nodig heeft

Kreeg u in het verleden vaak te horen dat u best aardig kunt schrijven? Of misschien zit er iemand in uw team die behoorlijk goed zinnen aan elkaar kan rijgen. U hebt dus geen copywriter voor uw bedrijf nodig, toch? Fout.

16aug

4 redenen waarom uw marketing een copywriter nodig heeft

Kreeg u in het verleden vaak te horen dat u best aardig kunt schrijven? Of misschien zit er iemand in uw team die behoorlijk goed zinnen aan elkaar kan rijgen. U hebt dus geen copywriter voor uw bedrijf nodig, toch? Fout.

Tenzij u weet dat er verschillende schrijftechnieken zijn. En dat u die ook kunt (laten) toepassen. Want marketing is een ruim begrip. Voor elk marketingkanaal zijn aangepaste teksten nodig. Ook al blijft de inhoud quasi hetzelfde. U rijdt toch ook anders met de fiets dan met de auto, nee?

Er zijn nog meer redenen waarom u een copywriter nodig hebt. De vaardigheden van een professionele copywriter leiden tot unieke, boeiende, effectieve copy. Helemaal geoptimaliseerd voor het geschikte medium. Ze gebruiken speciale stijlen en technieken die resultaten opleveren voor uw doelpubliek. En dus ook voor uw bedrijf.

Dit zijn alvast vier goede redenen waarom u een copywriter nodig hebt.

1. Meegenieten van ervaring

Wanneer bent u een goede copywriter? Het volstaat niet dat u een leuke brief kunt schrijven. Of dat u lof kreeg over een tekstje dat u schreef voor een poëziecursus. Een copywriter weet dat mooi schrijven niet voldoende is. Hij moet efficiënt schrijven. Helemaal op maat van het medium. Volledig in de toon en stijl van het bedrijf of organisatie. De content moet de aandacht trekken.

U moet de lezer overtuigen met slimme koppen, verleidelijke subkoppen en teksten die tot een actie leiden. Copywriters gebruiken hiervoor de meest aangewezen technieken. U hebt iemand nodig met die ervaring. Iemand die deze technieken creatief kan toepassen. Iemand die uw lezer op uw website houdt. Of die enthousiasme opwekt met teksten op papier, zoals een brochure of folder.

Bijkomend voordeel van een freelance copywriter: hij staat niet te dicht bij uw bedrijf. Inderdaad, u kent uw bedrijf vanbinnen en vanbuiten. U weet waarover u spreekt. Maar kunt u dat ook verstaanbaar overbrengen op uw doelgroep? Iemand die wat verder af staat, kijkt kritisch naar woorden. Naar jargon dat de doorsnee lezer misschien niet begrijpt. En dat wilt u ongetwijfeld voorkomen.

2. Technische vaardigheden

Zoals gezegd vraagt elk communicatiekanaal om een andere schrijftechniek. Neem nu uw website. Kopieerde u uw brochureteksten integraal naar online? Geen goed idee. De kans is groot dat de bezoeker van uw website snel afhaakt. Hij leest namelijk anders online dan offline. Op het scherm scant hij de teksten en woorden eerder dan dat hij leest van begin tot einde. Schrijven voor het web is dus een unieke schrijftechniek. Zeker nu ook SEO-copywriting niet meer weg te denken is.

Hebt u al gehoord over zoekmachineoptimalisatie en zoekwoordanalyse? Een must voor uw websiteteksten.

Daarnaast is het belangrijk dat u de juiste tone of voice kiest om uw doelgroep te bereiken. De stijl en de toon zijn echt belangrijk. Hoe u die te weten komt? Door enkele vragen te stellen, zoals:

  • Wilt u in de verleden of tegenwoordige tijd schrijven?
  • Moet u de eerste, tweede of derde persoon gebruiken?
  • Zou een actieve of passieve stem de beste zijn?
  • Moet u schrijven in een aantrekkelijke stijl, of wilt u meer formeel klinken?

Het maken van de verkeerde keuzes kan ertoe leiden dat uw copy ongemakkelijk klinkt. Copywriters weten de beste keuzes te maken op basis van jarenlange ervaring.

3. Klaar voor een competitieve markt

In elke sector is er concurrentie. Dus ook in die van u. Het komt erop aan om u te onderscheiden. Uiteraard met uw producten of diensten. Maar zeker ook met uw communicatie hierover. Er zijn heel wat slecht geschreven teksten, online en offline. Doet u dat veel beter? Dan hebt u meer dan een streepje voor. U straalt deskundigheid uit, wat vertrouwen creëert bij uw doelgroep.

Teksten moeten ook aanzetten tot actie. Het is broodnodig om een ‘call-to-action’ te voorzien in welke tekst dan ook. Eentje die overtuigend is. Die kan leiden tot verder lezen, tot klikken, tot bellen of e-mailen. Dit vereist een zorgvuldig geschreven gedeelte dat mensen vertelt wat ze moeten doen. Het vereist knowhow en zorg van een professionele copywriter.

Fantastisch schrijven geeft u een voorsprong op uw concurrenten. Het helpt u bij het opbouwen van een sterke merkidentiteit.

4. Krijg een goed rendement op uw investering

Investeerde u veel geld in het ontwerp van uw website of brochure? Mét mooie afbeeldingen hopelijk. Daar hoort dan ook goede copy bij om het plaatje compleet te maken. Anders is uw investering verspild.

Krachtige, zinvolle copywriting doet uw marketing en business floreren. Woorden leiden tot verkoop. Uw teksten werken hand in hand met knap grafisch ontwerp. Neem geen genoegen met iets minder dan de beste!

Interesse om samen te werken met een freelance copywriter?

 Contacteer ons